Ieškoti meno jungčių su bendruomene

Prieš kelerius metus landžiojau Prienų regioninės spaudos archyvuose. Viename iš 2015 m. leidinių atradau mažą plotelį, paskirtą Ugandai. „Potvynis Ugandoje nusinešė ... gyvybių“. Tiek tuomet apie šią šalį ir žinojau. Vėliau, kai nusprendėme su projektu „Afrika nėra šalis“ keliauti į Ugandą, pradėjau daugiau domėtis šia valstybe ir vietos kultūra.

Ką žinome apie Rytų Afrikos, Ugandos kultūras? Man pirmiausia iškyla mokykloje paliestos ir Vakarų žiniasklaidos paaštrintos mintys apie vietines gentis ir ritualus. Dalis to yra tiesa, nes Ugandą sudaro penkios karalystės ir virš penkiasdešimt genčių su savomis kultūrinėmis tradicijomis. Tai svarbu suprasti ir kalbant apie šiuolaikinę Ugandos kultūrą, nes etnotradicijos jai suteikė stiprų pagrindą.

Šiuolaikinis menas yra universali kalba, kuri vienija visas pasaulio šalis. Menininkai visame pasaulyje lyg veidrodžiai atspindi vietos problemas ir įkvepia pokyčiams, todėl Ugandos šiuolaikiniai kūrėjai, kurie savo darbus pristato svarbiausiose meno mugėse, gali būti aktualūs ir Lietuvoje, o jų istorijos atrodyti artimos.

Ši grafinė istorija yra lyg istorijos „Ritmas kraujyje esantis“ tęsinys, kuriame toliau plėtoju meno temą. Tačiau dabar kalbu vien apie šių laikų meną ir tik su dabar gyvenančiais menininkais iš Rytų Afrikos. Kelionės metu sutikti dailininkai – tapytojas Emmie Nume, grafikė Mona Taha, skulptorius Richard Atugonza ir skaitmeninio meno kūrėja Charlene Komuntale – grafinėje istorijoje atgimė pagrindiniais veikėjais ir tapo šiuolaikinio meno vedliais sostinėje Kampaloje. Ten esančios galerijos „Afriart“ įkūrėjas Daudi Karungi ir menotyrininkė Lara Buchmann papasakojo galerijos istoriją ir vietinių ryšį su menu. Įrašų kompanijos „Nyege Nyege“ viloje – eksperimentinės muzikos kūrėjų rezidencijoje – jos bendraįkūrėjas Arlen Dilsizian kartu su muzikos autoriais Kabeaushé ir Rey Sapienz pristatė vienu svarbiausių renginių Afrikoje laikomą festivalį „Nyege Nyege“. Taip pat supažindino su kompanijos leidžiamais popmuzikos, repo, elektronikos sintezės su tradiciniais vietos žanrais (kidandali) kūriniais. Visų kūrėjų išsakytos mintys tapo dalimi mano pieštos istorijos.

Šiuo pasakojimu siekiu žiūrovą panardinti į virtualią Kampalą, apsilankant svarbiose Rytų Afrikos menui vietose ir paversti savotišku kultūriniu imtuvu, taip atrandant bendras jungtis tarp Lietuvos ir Ugandos.

Reklama
<p>Multidisciplininis menininkas Kabeaushé iš Kenijos į „Nyege Nyege“ rezidenciją atvyko COVID-19 pandemijos pradžioje. Nuo tada tapo vienu perspektyviausių popmuzikos kūrėjų „Nyege Nyege“ kolektyve, sėkmingai derinančiu muzikinę ir skaitmeninio meno veiklą. ©Berta Tilmantaitė</p>

Multidisciplininis menininkas Kabeaushé iš Kenijos į „Nyege Nyege“ rezidenciją atvyko COVID-19 pandemijos pradžioje. Nuo tada tapo vienu perspektyviausių popmuzikos kūrėjų „Nyege Nyege“ kolektyve, sėkmingai derinančiu muzikinę ir skaitmeninio meno veiklą. ©Berta Tilmantaitė

<p>Didžėjus Chrisman iš Kongo Demokratinės Respublikos yra nuolatinis „Nyege Nyege“ kolektyvo prodiuseris, padedantis kitiems kūrėjams. Neseniai jis išleido savo debiutinį eksperimentinės elektronikos albumą „Ku Mwezi“. ©Berta Tilmantaitė</p>

Didžėjus Chrisman iš Kongo Demokratinės Respublikos yra nuolatinis „Nyege Nyege“ kolektyvo prodiuseris, padedantis kitiems kūrėjams. Neseniai jis išleido savo debiutinį eksperimentinės elektronikos albumą „Ku Mwezi“. ©Berta Tilmantaitė

<p>Eksperimentinio repo atlikėjas Rey Sapienz vienas iš pirmųjų prisijungė prie „Nyege Nyege“ kolektyvo. Bėgdamas nuo karo Kongo Demokratinėje Respublikoje jis pradėjo muzikinę veiklą Ugandoje ir tapo svarbiu naktinio pasaulio veikėju. ©Berta Tilmantaitė</p>

Eksperimentinio repo atlikėjas Rey Sapienz vienas iš pirmųjų prisijungė prie „Nyege Nyege“ kolektyvo. Bėgdamas nuo karo Kongo Demokratinėje Respublikoje jis pradėjo muzikinę veiklą Ugandoje ir tapo svarbiu naktinio pasaulio veikėju. ©Berta Tilmantaitė

<p>Etnomuzikologas Arlen Dilsizian kartu su kolega Derek Debru įkūrė „Nyege Nyege“ įrašų kompaniją, vėliau ir festivalį. Dabar jis ieško eksperimentinės muzikos atlikėjų iš viso pasaulio ir padeda išleisti jų muziką. ©Berta Tilmantaitė</p>

Etnomuzikologas Arlen Dilsizian kartu su kolega Derek Debru įkūrė „Nyege Nyege“ įrašų kompaniją, vėliau ir festivalį. Dabar jis ieško eksperimentinės muzikos atlikėjų iš viso pasaulio ir padeda išleisti jų muziką. ©Berta Tilmantaitė

Sutiktų muzikos kūrėjų ir atlikėjų paprašiau parekomenduoti „Nyege Nyege“ kolektyvo sukurtų kūrinių, iš kurių vėliau sudariau „Spotify“ playlistą:

<p>Skulptorius Richard Atugonza biustus ir skulptūras kuria iš gatvėse surinktų šiukšlių. Dabar menininkas reziduoja „Afriart“ galerijoje ir ruošia žmogaus ūgio skulptūrą Abu Dabio meno mugei. ©Julija Stankevičiūtė</p>

Skulptorius Richard Atugonza biustus ir skulptūras kuria iš gatvėse surinktų šiukšlių. Dabar menininkas reziduoja „Afriart“ galerijoje ir ruošia žmogaus ūgio skulptūrą Abu Dabio meno mugei. ©Julija Stankevičiūtė

<p>Kilusi iš religingos musulmonų šeimos, grafikė Mona Taha nebijo vaizduoti apnuogintų kūno dalių ir kalbėti apie moterų vietą visuomenėje. Savo autoportretais ji siekia įkvėpti kitas moteris Ugandoje. ©Julija Stankevičiūtė</p>

Kilusi iš religingos musulmonų šeimos, grafikė Mona Taha nebijo vaizduoti apnuogintų kūno dalių ir kalbėti apie moterų vietą visuomenėje. Savo autoportretais ji siekia įkvėpti kitas moteris Ugandoje. ©Julija Stankevičiūtė

<p>Animatorė, skaitmeninio meno kūrėja Charlene Komuntale piešia kompiuteriu. Po kūrybinių dirbtuvių galerijoje ji sako pradėjusi mąstyti konceptualiau, todėl dabar piešia siurrealistines scenas ir kalba apie moterų roles visuomenėje. ©Julija Stankevičiūtė</p>

Animatorė, skaitmeninio meno kūrėja Charlene Komuntale piešia kompiuteriu. Po kūrybinių dirbtuvių galerijoje ji sako pradėjusi mąstyti konceptualiau, todėl dabar piešia siurrealistines scenas ir kalba apie moterų roles visuomenėje. ©Julija Stankevičiūtė

<p>Menotyrininkė ir parodų kuratorė Lara Buchmann į galeriją dirbti atvyko iš Vokietijos. Ji ilgą laiką domėjosi šiuolaikiniu menu skirtingose Afrikos šalyse. Dabar ji ieško dailininkų ir padeda jiems surengti parodas bei reklamuoti jų kūrybą. ©Julija Stankevičiūtė</p>

Menotyrininkė ir parodų kuratorė Lara Buchmann į galeriją dirbti atvyko iš Vokietijos. Ji ilgą laiką domėjosi šiuolaikiniu menu skirtingose Afrikos šalyse. Dabar ji ieško dailininkų ir padeda jiems surengti parodas bei reklamuoti jų kūrybą. ©Julija Stankevičiūtė

<p>Tapytojas Emmie Nume yra jauniausias „Afriart“ galerijos kūrėjas. Jis anksčiau slėpė savo darbus ir abejojo dėl savo kaip menininko profesijos. Dabar reziduoja galerijoje ir tapo portretus. ©Julija Stankevičiūtė</p>

Tapytojas Emmie Nume yra jauniausias „Afriart“ galerijos kūrėjas. Jis anksčiau slėpė savo darbus ir abejojo dėl savo kaip menininko profesijos. Dabar reziduoja galerijoje ir tapo portretus. ©Julija Stankevičiūtė

Investicija į žurnalistiką yra investicija į mus visus. Palaikykite NARA darbą finansiškai:

Patreon

Arnas Rasimavičius yra Prienų „Žiburio“ gimnazijos abiturientas. Su publikacija „Nuo Picasso iki Kanye Westo. Trumpa Afrikos meno įtakos ir nusavinimo istorija“ jis tapo moksleivių konkurso „Afrika nėra šalis“ vienu iš nugalėtojų. Kartu su NARA bei „AfriKo“ komanda Arnas šį rudenį vyko į Ugandą, iš kurios ir parveržė šį žurnalistinį pasakojimą.