„Viduje jaučiausi, kad meluoju.“ Monikos Pundziūtės kelias atgal į save

0:00:00
0:00:00
0:00:00
Monika Pundziūtė-Monique savo studijoje Vilniuje, 2023 m. gruodis. ©Kęstutis Žilionis

Viena populiariausių Lietuvos dainininkių ir dainų autorių išsilaisvino iš vadybos kontrolės ir sugrįžo prie tokios muzikos, kokią visada norėjo kurti. Jos ryžtas transformuotis tapo tema pirmajam 2024-ųjų NARA podkasto epizodui.

Išgirskite interviu paspaudę PLAY mygtuką NARA grotuve arba klausykitės podkastų programėlėse:

Ilgą laiką viskas, prie ko Monika Pundziūtė prisiliesdavo, tapdavo auksu. Būdama aštuoniolikos ji laimėjo „X faktorių“, gavusi 70 tūkst. televizijos žiūrovų balsų. Pirmoji daina, išleista Monique vardu, šiandien pasiekusi 23 milijonus perklausų. Monika turi dar bent penkiolika dainų, kurių perklausos viršijo milijoną.

Tik buvo viena problema: tai nebuvo muzika, kurią ji norėjo kurti. „Kuo toliau su kiekviena išleista daina mes ėjom, tuo toliau aš ėjau nuo savęs“, – NARA podkastui sako Monika.

„Aš bijodavau žmonių gatvėje, bijodavau būti atpažinta, dėl to, kad viduje jaučiausi, kad meluoju visiems. Kad manęs nemato tokios, kokia esu. Ir kai kalbasi su manimi, kai žiūri į mane, jie nemato manęs – ir tik aš tai žinau.“

„Kai išleidau naują EP, buvo neįtikėtinai keista. Išėjau į gatvę ir jaučiausi, kad pirmą kartą žmonės mane mato. Aš pradėjau šypsotis atgal“, – Monika Pundziūtė-Monique. ©Kęstutis Žilionis
„Kai išleidau naują EP, buvo neįtikėtinai keista. Išėjau į gatvę ir jaučiausi, kad pirmą kartą žmonės mane mato. Aš pradėjau šypsotis atgal“, – Monika Pundziūtė-Monique. ©Kęstutis Žilionis
Ant naujo EP viršelio Monika uždėjo savo penkiametės nuotrauką, simbolizuojančią grįžimą į vaiką, kuris ir pamilo muziką, augdamas su mama Širvintose. ©Kęstutis Žilionis
Ant naujo EP viršelio Monika uždėjo savo penkiametės nuotrauką, simbolizuojančią grįžimą į vaiką, kuris ir pamilo muziką, augdamas su mama Širvintose. ©Kęstutis Žilionis

Monika kalba ne apie metaforišką „nematymą“, bet apie kiekvieną karjeros aspektą apimančią kontrolę: „Tie tramdomi marškiniai buvo uždėti visame kame: tiek įrašuose, tiek koncertuose, tiek kūryboje.“

Viena jos pusė stengdavosi scenoje – pavyzdžiui, pasirodydama „Eurovizijos“ nacionalinėje atrankoje, ji užėmė antrąją vietą. Kita pusė „šovė šampaną“, kad nelaimėjo ir pasirodymo nereikės kartoti.

„Dainos, kurias rašiau viena sau, labai skyrėsi nuo tų, kurias galiausiai išleidau po Monique vardu.“

2022-ųjų spalį Monika nutraukė darbą su vadybininku, su kuriuo dirbo nuo pat „X faktoriaus“ laimėjimo. Prasidėjo naujas etapas.

„Kuo toliau, su kiekviena išleista daina, mes ėjom, tuo toliau aš ėjau nuo savęs“, – Monika Pundziūtė-Monique.  ©Kęstutis Žilionis
„Kuo toliau, su kiekviena išleista daina, mes ėjom, tuo toliau aš ėjau nuo savęs“, – Monika Pundziūtė-Monique. ©Kęstutis Žilionis

Ant naujo minialbumo (EP) viršelio ji uždėjo savo penkiametės fotografiją ir jį pavadino „ir tik dėl jos“. Albume sudėtos dainos įkūnijo kelionę atgal į save, į vidinį vaiką, kuris iš pradžių ir pamilo muziką, augdamas su mama Širvintose.

Nauja Monique muzika yra pilna gilaus liūdesio, suaugimo, ir tuo pat metu – optimizmo ir galios. Priešingai nei anksčiau, visų šių dainų pirmines versijas Monika parašė pati, o jas įrašams prodiusavo Vilniaus „Ymir Audio“ studijos prodiuseris Snorre Bergerud.

Sutarę dirbti kartu jie pradėjo ne nuo techninių detalių, o nuo saugaus psichologinio klimato susikūrimo. Tarp įrašų sesijų Monika mokėsi groti dainas, kurių niekada neatliks gyvai – tai darė savo malonumui, tam, kad išplėstų dainų rašymo žodyną. Vienas iš „namų darbų“ jai buvo nedaryti nieko ir eiti pasivaikščioti į gamtą.

Interviu autorius, NARA tinklalaidės redaktorius Karolis Vyšniauskas. ©Kęstutis Žilionis
Interviu autorius, NARA tinklalaidės redaktorius Karolis Vyšniauskas. ©Kęstutis Žilionis
Monique studijoje. ©Kęstutis Žilionis
Monique studijoje. ©Kęstutis Žilionis

„Mano kalendorius anksčiau buvo užkimštas manęs neinspiruojančiais dalykais. Buvau persidirbusi ir stipriai jaučiau kaltę darydama ką nors, kas nėra tiesiogiai suprantama kaip produktyvumas. Bet tai nėra laiko švaistymas. Tai labai stipriai atsiliepia kūrybai“, – procesą reflektuoja ji.

„Anksčiau savo vertę įpratau matuoti pagal peržiūras. Dabar to nebeliko.“

Naujame albume Monika įgrojo visas klavišų partijas, ko įrašuose nėra dariusi anksčiau. Dainuodama ji neslopino savo vokalo kitoniškumo: „Vienintelis kriterijus [įrašinėjant naujas dainas] buvo toks: ar tau tai patinka? Jeigu patinka – tai eina į dainą.“

Monika save lygiavertiškai ugdo kaip dainininkę ir dainų autorę – rolės, kurias retai pavykdavo suderinti ankstesniame karjeros etape. ©Kęstutis Žilionis
Monika save lygiavertiškai ugdo kaip dainininkę ir dainų autorę – rolės, kurias retai pavykdavo suderinti ankstesniame karjeros etape. ©Kęstutis Žilionis

Viena iš naujųjų dainų klausytojams rezonavo labiau nei kitos savo atvirumu. „kaip užaugau“ kalba apie Monikos tėtį, su kuriuo ji nuo vienerių metų neturi jokio ryšio. Tai buvo viena iš tų dainų, kuri anksčiau buvo atmesta.

„[Anksčiau] man buvo ne kartą pasakyta, kad šita daina nebus populiari. Kad ji yra nišinė, kad ji nesurinks peržiūrų. Kad jos labiau reikia man. Ir aš priėmiau tai kaip galimai teisybę. [Bet] aš supratau, kad užkabinau kažką savo viduj tokio, ko iki šiol gyvenime dar nėra pavykę rašant dainas. Kad tiksliai įvardinau, ką jaučiau – o tas jausmas tikrai nėra mano vienos. Kiek žmonių pažįstu, kurie turėjo panašią ar tokią pačią šeimos istoriją... Ir kaip man būtų reikėję tokios dainos, kai augau. Pagalvojau, kad labai svarbu šitą dainą atiduoti žmonėm, kurie per tai praėjo ar eina.“

Šiandien „kaip užaugau“ yra klausomiausia naujo EP daina.

„Aš turėjau labai didelį norą patikti žmonėms. [Galvojau], kad tu turi daryti dalykus, kurių iš tavęs tikisi“, – Monika Pundziūtė-Monique. ©Kęstutis Žilionis
„Aš turėjau labai didelį norą patikti žmonėms. [Galvojau], kad tu turi daryti dalykus, kurių iš tavęs tikisi“, – Monika Pundziūtė-Monique. ©Kęstutis Žilionis

„Man labai gaila, kad man trūko pasitikėjimo savim. Kad galėčiau treptelti koja ir sakyti „ne“ dalykams, kurie nebuvo autentiški man visus tuos septynis metus“, – sako Monika. „Dabar turiu tvarkytis su to pasekmėm. Viskas, ką galiu padaryti, yra daryti tai, ką būčiau norėjusi nuo pat pradžių, ir tikėtis, kad po truputį žmonės atras savy tai, ko reikia, kad pažintų žmogų iš naujo.“

Išgirskite visą Monikos Pundziūtės interviu su NARA tinklalaidės redaktoriumi Karoliu Vyšniausku. Epizode panaudoti Monikos dainų įrašų pirminių versijų fragmentai.

Monika Pundziūtė-Monique savo studijoje Vilniuje, 2023 m. gruodis. ©Kęstutis Žilionis
Monika Pundziūtė-Monique savo studijoje Vilniuje, 2023 m. gruodis. ©Kęstutis Žilionis

Investicija į žurnalistiką yra investicija į mus visus. Palaikykite NARA darbą finansiškai:

Contribee

Už pagalbą rengiant epizodą dėkojame Justei Urbonavičiūtei (Kissi Ussuki) ir Adomui Zubei.

Prenumeruokite NARA tinklalaidę „Spotify“ ir kitose podkastų platformose.

NARA tinklalaidėmis dalintis galima naudojant grotuvo įklijavimo (embed) kodą arba kartu su nuoroda į originalią publikaciją nara.lt tinklalapyje. Cituoti tinklalaidėse išsakytas mintis galima nurodant nuorodą į šaltinį ir remiantis Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymu.