Marijos Kavtaradzės kino manifestas

0:00:00
0:00:00
0:00:00
Režisierė Marija Kavtaradzė 2023-ųjų rudenį savo namuose Vilniuje. ©Karolis Pilypas Liutkevičius

Sausį režisierė Marija Kavtaradzė sėdėjo kino salėje Jutoje, „Sundance“ festivalyje – įtakingiausiame kino festivalyje Jungtinėse Valstijose. Ten vyko pasaulinė jos naujo filmo premjera ir jai atrodė, kad jos filmas niekam nepatinka.

Išgirskite epizodą paspaudę PLAY mygtuką NARA grotuve arba klausykitės jo podkastų programėlėse:

Vietoje, kur žiūrovai turėjo juoktis, jie tylėjo. „Tai jau nusibodo visiems. Jau turbūt nori, kad baigtųsi“, – galvojo Marija, pirmą kartą žiūrėjusi naują savo filmą su žiūrovais.

Realybė buvo kitokia: filmas „Slow“ (lietuviškai pavadintas „Tu man nieko neprimeni“) „Sundance“ laimėjo vieną pagrindinių festivalio prizų: Marija tapo geriausia režisiere pasaulinio vaidybinio kino (World Cinema Dramatic) kategorijoje.

Taip ji pakartojo analogišką režisierės Alantės Kavaitės laimėjimą už filmą „Sangailės vasara“ 2015-aisiais.

Filmo „Tu man nieko neprimeni“ scenarijus. Filmas analizuoja dviejų vienas kitą įsimylėjusių žmonių santykį, kai vienas sužino, kad kitas yra aseksualus. ©Karolis Pilypas Liutkevičius
Filmo „Tu man nieko neprimeni“ scenarijus. Filmas analizuoja dviejų vienas kitą įsimylėjusių žmonių santykį, kai vienas sužino, kad kitas yra aseksualus. ©Karolis Pilypas Liutkevičius
Scenarijaus peržiūra. Režisierė Marija Kavtaradzė  ir žurnalistas Karolis Vyšniauskas. ©Karolis Pilypas Liutkevičius
Scenarijaus peržiūra. Režisierė Marija Kavtaradzė ir žurnalistas Karolis Vyšniauskas. ©Karolis Pilypas Liutkevičius

Šis laikotarpis – nuo maždaug 2015-ųjų iki dabar – žymi ir naujo lietuviško kino bangą, jauniems lietuvių režisieriams randant autentišką balsą ir gaunant tarptautinį pripažinimą.

Laurynas Bareiša Venecijos kino festivalyje laimėjo vieną pagrindinių prizų už „Piligrimus“, Vytauto Katkaus filmas „Uogos“ atrinktas į Kanų kino festivalio konkursinę programą. Abu šie Marijos studijų kolegos Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje dirbo ir prie „Tu man nieko neprimeni“.

Marija Kavtaradzė filmuose tiria savo kartos Vilniaus žmonių, atsidūrusių ribinėse situacijose, gyvenimus. Depresiją analizavęs pirmasis ilgametražis jos filmas „Išgyventi vasarą“ laimėjo Sidabrinę gervę kaip geriausias lietuviškas filmas. ©Karolis Pilypas Liutkevičius
Marija Kavtaradzė filmuose tiria savo kartos Vilniaus žmonių, atsidūrusių ribinėse situacijose, gyvenimus. Depresiją analizavęs pirmasis ilgametražis jos filmas „Išgyventi vasarą“ laimėjo Sidabrinę gervę kaip geriausias lietuviškas filmas. ©Karolis Pilypas Liutkevičius

Bendruomeniškumo ir pagalbos vieni kitiems aspektas buvo viena centrinių NARA interviu su Marija Kavtaradze temų, jai reflektuojant savo karjerą kine.

„Jaučiau pasitikėjimo avansą iš daug žmonių. Pavyzdžiui, dailininkė Sigita Šimkūnaitė – ji jau buvo profesionali kino dailininkė, o aš buvau trečiakursė režisierė, pati savimi nepasitikėjau. Bet ji kažkodėl sutiko su manimi dirbti. Aš galvojau – kodėl ši suaugusi, žiauriai kieta, profesionali moteris nori su manimi dirbti?“, – prisimena Marija.

Prie šio stalo bute Vilniuje Marija redagavo „Tu man nieko neprimeni“ scenarijų. Pirmąją jo versiją ji parašė per tris savaites rezidencijoje Bratislavoje 2019 m. ©Karolis Pilypas Liutkevičius
Prie šio stalo bute Vilniuje Marija redagavo „Tu man nieko neprimeni“ scenarijų. Pirmąją jo versiją ji parašė per tris savaites rezidencijoje Bratislavoje 2019 m. ©Karolis Pilypas Liutkevičius
©Karolis Pilypas Liutkevičius
©Karolis Pilypas Liutkevičius

Tęsiant bendruomeniškumo temą, šiame podkasto epizode mintimis apie „Tu man nieko neprimeni“ dalinasi kolegė režisierė Gabrielė Urbonaitė, buvusi tarp žiūrovų „Sundance“ premjeros metu.

Bandydama apibrėžti savo kartos filmų kūrėjų manifestą, Marija išskiria sąžiningumą prieš save. Taip pat, jos kurso vadovės Giedrės Beinoriūtės žodžiais, rašymą apie tai, kas yra „čia ir dabar“. Kodėl filmas žiūrovams turi rūpėti būtent dabar? Ką jis sako apie mūsų laiką ir mūsų visuomenę?

Marija Kavtaradzė studijavo Lietuvos muzikos teatro akademijoje su režisierėmis Marija Stonyte, Kamile Milašiūte, Austėja Urbaite. Paraleliniam operatorių kurse mokėsi Laurynas Bareiša, Vytautas Katkus. „Mes buvome labai ambicingi, bet ne konkurencingi“, – studijas prisimena ji. ©Karolis Pilypas Liutkevičius
Marija Kavtaradzė studijavo Lietuvos muzikos teatro akademijoje su režisierėmis Marija Stonyte, Kamile Milašiūte, Austėja Urbaite. Paraleliniam operatorių kurse mokėsi Laurynas Bareiša, Vytautas Katkus. „Mes buvome labai ambicingi, bet ne konkurencingi“, – studijas prisimena ji. ©Karolis Pilypas Liutkevičius

Savo filmais Marija siekia „suprasti dabartį per dviejų žmonių santykius, per mažą dalelę“. Klausimas, kurį ji tyrė filme „Tu man nieko neprimeni“ – kaip rasti intymų ryšį, kai iš lygties išimamas seksualinis santykis.

Vienas iš filmo veikėjų yra aseksualus. Kad geriau suprastų šią bendruomenę ji užmezgė ryšius su AVEN forumo (Asexual Visibility and Education Network) nariais ir reguliariai pasitikrindavo save: „Ar turiu teisę reprezentuoti grupę, kuriai nepriklausau?“

Išgirskite visą interviu su Marija Kavtaradze NARA podkaste. Su ja kalbasi Karolis Vyšniauskas.

„Režisūra reikalauja tam tikro susireikšminimo. Tu parašai istoriją, pakvieti daug žmonių, tai kainuoja didelius pinigus. Turi būti savotiškas žmogus, kad leistumeis į šią kelionę. Kad manytum, kad tai yra verta“, – Marija Kavtaradzė. ©Karolis Pilypas Liutkevičius
„Režisūra reikalauja tam tikro susireikšminimo. Tu parašai istoriją, pakvieti daug žmonių, tai kainuoja didelius pinigus. Turi būti savotiškas žmogus, kad leistumeis į šią kelionę. Kad manytum, kad tai yra verta“, – Marija Kavtaradzė. ©Karolis Pilypas Liutkevičius

Investicija į žurnalistiką yra investicija į mus visus. Palaikykite NARA darbą finansiškai:

Prisidėti

Prenumeruokite NARA tinklalaidę „Spotify“ ir kitose tinklalaidžių platformose.

NARA tinklalaidėmis dalintis galima naudojant grotuvo įklijavimo (embed) kodą arba kartu su nuoroda į originalią publikaciją nara.lt tinklalapyje. Cituoti tinklalaidėse išsakytas mintis galima nurodant nuorodą į šaltinį ir remiantis Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymu.