Romulo vaikystė

Šie tekstai – reflektyvus gidas po Vilniaus muziejaus parodą „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“, kuruotą kartu su Vilniaus romų bendruomene. Tai kvietimas pažvelgti į mitinį kitą lietuviškos kultūros rėmuose, ieškoti platesnių paralelių su tarptautiniais mažumų integracijos ir istorinės žalos atitaisymo procesais. Paroda veiks iki birželio 29 d.

Išlįsk vilke iš beržyno
Tavo akys kaip žvakelės
*

Pyktis. Pyktis juodas geltonakis. Žiburiavai iš tankmės į nerimą. Kas savo noru ties ranką link staugiančios baimės. Bet štai, jaukinuosi deminutyvais. Pasiruošus tave išklausyti.

Tavo dantys kaip šukelės
Uodegėlė kaip šluotelė
*

Pavasariniam valymui, vidinei peržiūrai šluotelė pravers. Su pykčiu randasi vietos ir mano, ir tavo balsui. Vis daugiau.

*Lietuvių liaudies daina.

Užgavėnės

Iš popieriaus išsikerpu tavo akis
Nusipiešiu tavo odą
Pasišiaušiu tavo plaukus
Visa, ko nerandu viduj,
Matau avint tavo aukštakulniais
Po tavo skraiste galiu susijungt į taškus
Neapsižiūrėjus pabeldžiu į tavo duris
Su alkio giesme
Ar atpažįsti

Paroda „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“ Vilniaus muziejuje. ©Gintarė Grigėnaitė
Paroda „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“ Vilniaus muziejuje. ©Gintarė Grigėnaitė

Tėvo diena

Mama
Mama
Teta
Senelė
Dėdukas
„Eina už duoną“
Grįžta iš darbo
Policija
Bananų skonis
Nebegrįžta

Ekumenika

Iš „Čigonų“ į „Pameistrius“
Suka laiko autobusas
Romų nagų meistrė
Kantriai jų nesuleidžia nemokšai blondinei į akį
Prisitraukia Madoną
Arčiau, dar arčiau
Iš bažnyčių ir cerkvių
Į naminę šventyklą
Burnoje telpa visų maldų žodžiai

©Gintarė Grigėnaitė
©Gintarė Grigėnaitė

Jonas, arba Mes ir jie

Veidrodėli veidrodėli iš diskriminacinės pasakos, kas pasaulyje pasikeitė?
Jie sako: pavargai būti pavyzdiniu vietos jaunuoliu, atstūmė saviškiai tavo šešėlį, nes nukrypai nuo tradicijos? Jautiesi panašus į mus? Sėsk prie laužo, dūmai apvalo.
Metasluoksnis kreivajame:
Jie juk neturi mokyklos, turėtų į mūsų važiuoti.
O kuri tavo klasė? Akivaizdžiai ne „Č“… Kodėl „toks daiktas nemalonus“, kaip nacionalinė švietimo sistema, tave pasiveja tik išėjus iš savųjų rato?
Pirmoką, bandantį laužti liežuvį mūsų užsienio kalba, mes negi girsim – taigi nemoka normaliai…
Vienas tarp kitokių, patyčios, jūsų ar mūsų.
Jie sako: nori pritapti, bet neturi įgūdžių?
Čia nei bausmės, nei išvarymo. Visi kartu „Murkt į šaltą srovę“, priprasi.
Staiga paaiškėja, kad jūsų ir mūsų vietos ir tradicijos nelabai skiriasi – nors iš poemos šito niekas kažkodėl neatsimena.
Terpentinuota avis verčiau renkasi paklusti ir grįžti į baltą bandą, nei likti paribio bendruomenėje.
Ir ją, paklydėlę, išbėgs pasitikt išskėstom rankom tėvas iš psalmės, ją parneš ant pečių, pirtį kuria jai vienai, ne 99-ioms, atrajojančioms muilo putas.
O tu nepapasakosi saviems apie jų Wim Hofo tradiciją prie Rėkyvos? Tikrai nesudomins daugiau nei vieno empirinė galimybė „išmokt kūlio virst, dainuot, ir šokt“?
Į šios savaitės atviras romų šokio dirbtuves vietos seniai išgraibstytos.

Eilėraščio citatos – iš Kazio Binkio poemos „Jonas pas čigonus“ (1975),

Paroda „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“ Vilniaus muziejuje. ©Gintarė Grigėnaitė
Paroda „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“ Vilniaus muziejuje. ©Gintarė Grigėnaitė

Raudonos kurpaitės

Gal kokių dešimties
Vasarinė suknelė kaip mano, kaip tavo
Iš tų laikų, kai ir buvo gal trys galimybės.
Kaip jos šoka
Kiek metų atiduotų
Lindy-hop ir low air šokėjai ir flamenko flamingai
Už tokį slydimą
Lyg niekas nematytų
Lyg visi nematytų daugiau nieko.
Raudonos kurpaitės
Kas dar taip mokėtų kaukšėti kulniukais
Tik šitos nenuveda į smaragdo miestą
Neprimena, kad jau esi savo miesto burtininkė
Traktorius netruks sulygiuoti tavo namus su vidinio Kanzaso dykrais.
Čia ta pasaka, kur jos tave sušoks
Mirtinai.

Pagal Aleksandro Jevdokimovo filmą „Kirtimų idilės“ (1991).

Kadras iš Aleksandro Jevdokimovo filmo „Kirtimų idilės“ (1991).
Kadras iš Aleksandro Jevdokimovo filmo „Kirtimų idilės“ (1991).

Zoologija

Tiesioginę transliaciją iš devyniolikto amžiaus pertraukia reklama
Egzotinė pramoga: kongoliečių aptvaras
Mergytę galima maitinti, nebūtinai bananais
Galima piešti tutsių Madoną, maitinančią krūtimi.
Devyniasdešimtaisiais laidą tęsia interviu su Kanados generolu Romeo,
Mėlyną maigo kepurę:
Stovėjom Ruandos smėlyne ir buvo leista tik liudyti.
Rūkydamas daktaras Ronas pratęsia:
Kirstines žaizdas galėjom tik fotografuoti, užsiūtos tik burnos.
Toliau programoje – žinios. Palaukit, čia kur, kelintas čia amžius?
Tiesioginė transliacija iš…
Didžiausio lauko darželio? Apdovanojimų demografinio atgimimo centre?
Ai ne, čia krata, bet žinokit čia greit mes, ne, nieks nevėluoja į darbą, kokia dar žala?
Čia pat medžiaga iš safari aštrių pojūčių mėgėjams, lydint dviems apsauginiams.
Ne, mergytė lietuviškai nekalba, nekanda, bet geriau nemaitinti.
Patiko? Spauskite ant internetinio žaidimo nuorodos
Ir medžiokite tarp šių namų į sveikatą!
Koks dar teismas?
Nebegali nušauti mirusių.

Fotografijoje – romų bendruomenė Lietuvoje iki II pasaulinio karo. Nacių okupacijos metu Lietuvoje nužudyta apie 500 romų, o visoje Europoje – iki 500 tūkst. ©Gintarė Grigėnaitė
Fotografijoje – romų bendruomenė Lietuvoje iki II pasaulinio karo. Nacių okupacijos metu Lietuvoje nužudyta apie 500 romų, o visoje Europoje – iki 500 tūkst. ©Gintarė Grigėnaitė

Muzikinės kėdės

„Didysis gentrifikacinis valymas [...] kartojasi kraujo gryninimo fantazija [...] Ironiška, kad Manhetenas tampa uždara superturtingųjų sala, turint omenyje, kad aštuntame dešimtmetyje tai iš esmės buvo nepasiturinčiųjų kalėjimas“, – Olivia Lang. Vienišas miestas. 2016

Ratui ratu, bitela, ratu
Ratui, pilkoji, ratu ratujo
*

Pakaspijo stepės, Balkanai, Baltai
Stop
LDK, Lietuva, LTSR, Lietuva
Atiduok kuoką, atiduok pagarbą
Perkūną – gerbt, atiduok perkūną, imk rožinį, atiduok rožinį
Ginklu – gerbt

Ratui, sesiula, ratu ratujo
Ratui, brolali, ratu ratujo
*

Pandžabas, Persija, Armėnija, Moldova
Vilnius, Virbalis, Šiauliai
Stop
Miškas, kolūkis, oro uostas
Atiduok vežimą, atiduok pagalvę, atsiimk žemę, atiduok žemę

Samudaripen(1)
Tebūnie švara

*Lietuvių liaudies daina.

(1)Romų genocidas

Paroda „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“ Vilniaus muziejuje. ©Gintarė Grigėnaitė
Paroda „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“ Vilniaus muziejuje. ©Gintarė Grigėnaitė
Paroda „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“ Vilniaus muziejuje. ©Gintarė Grigėnaitė
Paroda „Amare Džiipena: Vilniaus romų istorijos“ Vilniaus muziejuje. ©Gintarė Grigėnaitė

Investicija į žurnalistiką yra investicija į mus visus. Palaikykite NARA darbą finansiškai:

Prisidėti

Kraštinė – paveikslo riba, paraštinis požiūrio taškas, rašymas apie kultūrą iš kitokios perspektyvos. Šioje NARA tekstų skiltyje Eglė Elena Murauskaitė dalinasi meno kūrinių įkvėptomis socialinėmis refleksijomis, poetine eseistika, apžvalgomis. „Tikiuosi, tai padrąsins ieškoti daugiau ir įvairesnių prieigų matant, klausant ir patiriant vyksmą Lietuvos ir užsienio meno lauke“, – sako ji.